|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BB-yleisö nauttii asiantuntijaroolista
|
Yhteenveto tehdyistä Big Brother –tutkimuksista pyrkii tiivistämään, mikä on BB:n vetovoiman salaisuus yleisön mielestä. Vahvaksi teemaksi nousee aitous ja oma minä.
Katsojia kiehtoo BB-talon jokapäiväisten tapahtumien simulointi ja etenkin BB-talossa elävien käytöksen ”aitouden” ja ”epäaitouden” arviointi. On nautinnollista ja valtaa antavaa, kun saa arvioida ja selvittää aidon reaktion ja esityksen rajoja. Katsojat nauttivat asiantuntijaroolistaan, jossa he voivat arvioida ohjelman ja osallistujien aitoutta ja samalla kuvitella, miten he itse reagoisivat vastaavissa tilanteissa. Yleisö on samaan aikaan etäinen, mutta mukana tapahtumissa. Vastaava profiili kuvaa erittäin tarkasti saippuasarjojen katsojia.
On esitetty, että ohjelma sopii länsimaisen kulttuurin hyperindividualismiin. Ohjelmassa nostetaan yksityiselämä kollektiivisen keskustelun aiheeksi ja vahvistetaan, että ”minä” on jatkuvasti työstettävä projekti.
Erilaisten mediatekniikoiden yhdistäminen ja interaktiivisuus vetoaa etenkin nuoriin katsojiin. Saksassa 2/3 BB-verkkosivun käyttäjistä oli alle 30-vuotiaita, mutta toisaalta katsojat eivät korostaneet interaktiivisuutta tärkeänä BB-kokemuksena. Eräässä tutkimuksessa pieni enemmistö suosi päivittäistä ohjelmaa ja sen visuaalisuutta, myös tarinamuotoista kerrontaa kuten editointia, selostusta ja musiikkia. Reaaliaikaista webstreamia arvostettiin päinvastaisista syistä. On esitetty, että vaihtoehtoisten BB-katsomistapojen tarjoaminen tukee katsojien mahdollisuutta arvioida tapahtumien todellisuutta ja aitoutta. Verkkopalveluiden ei katsota korvaavan tv-katselua, vaan houkuttelevan yleisöä television ääreen.
Yleisön todetaan olevan erittäin medialukutaitoista ja kyvykästä tunnistamaan ohjelman ”rakennettu realismi”.
Lisää BB-katsojien motiiveista
|
|
MediPsyko 16.10.2007 10:47 Lähde Understanding Big Brother: An analysis of Current Research. van Zoonen, Aslama. Javnost-The Public. Vol 13 2006 no 2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|