|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kun kynä ei luista, ranskalainen laulaa ahdistuneena, suomalainen sietää
Kirjoittamisen sietämätön sujumattomuus - suomeksi ja ranskaksi
|
Puheen tuottaminen ja kirjoittaminen ovat prosesseina lähempänä toisiaan kuin on aiemmin ajateltu. Kumpikaan prosessi ei etene lineaarisesti alusta loppuun vaan se katkeilee, poukkoilee ajatuksesta toiseen ja sisältää epäröintejä. Tietokoneella ilmiö korostuu: tekstin tuottaminen on katkonaisempaa.
Suomalaiset ja ranskalaiset ovat erilaisia äidinkielen kirjoitusprosessissaan. Suomalaisten ja ranskalaisten taukokäyttäytymisessä oli merkittävä ero. Silti myös yksilöllinen vaihtelu oli suurta. Suomalaiset pitivät pidempiä taukoja. Ranskalaisilla oli puolestaan odotettua enemmän ongelmia oikeinkirjoituksen kanssa; kaikki kirjaimethan eivät äänny ranskan kielessä.
Ranskalaiset tekivät lyhyempiä taukoja, vaikka he kokivatkin ne pitkinä. Ranskalaiset ahdistuivat pitkistä tauoista ja alkoivat täyttää hiljaisuutta kertomalla aiheeseen liittyviä asioita tai jopa laulamalla. Suomalaisten hiljaisuuden sietokyky oli siis korkeampi: he olivat hiljaa tai totesivat, ettei mitään tapahdu.
Sujuva tekstin tuottaminen voi helpottaa kirjoitusprosessia, mutta sillä ei ole suoraa syy- ja seuraussuhdetta kirjoittamisen lopputulokseen. Tekstiä uutterasti muokkaavat ja korjaavat kirjoittajat onnistuvat yhtä hyvin kuin ne, jotka yhdeltä istumalta saavat paljon tekstiä aikaan korjaten vasta lopuksi koko tuotoksen.
Jokainen kirjoittaja kokee kirjoitusprosessin eri tavalla ja saattaa ahdistua kirjoittamisen vaikeudesta. Kirjoitusprosessit ovat aina yksilöllisiä eikä mikään tietty kirjoitusprofiili suoraan mahdollista toista parempaa lopputulosta. Kirjoittajalle on tärkeintä tunnistaa itsensä ja tapansa kirjoittaa ja harjoittaa kirjoittamista. |
|
MediPsyko 4.9.2007 11:30 Lähde "Un processus cognitif peut en cacher un autre: Étude de cas sur l?aisance rédactionnelle des scripteurs finnophones et francophones" (Suomalaisten ja ranskalaisten opiskelijoiden kirjoittamisprosessit ... (Väitös: FL Maarit Mutta). Turun yliopisto. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|