|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pojan lukutaito ei parane miesopettajan ansiosta
|
Lukuvaikeuksista kärsivät pojat pärjäävät paremmin nais- kuin miesopettajien opastuksessa. Naisopettajien seurassa pojille kehittyi positiivisempi käsitys itsestä lukijana kuin miesopettajien seurassa.
Kanadalaistutkimukseen osallistui 8-9-vuotiaita poikia. Tässä iässä poikien lukutaito jää keskimäärin jälkeen tyttöjen lukutaidosta. 10 viikon tutkimusjakson aikana opettaja kävi pitämässä 30 minuutin lukuhetkiä, joiden aikana perehdyttiin poikien keskuudessa suosittuihin kirjoihin. Tutkijat raportoivat, että tämän tutkimuksen mukaan miesopettajien lukumäärän väheneminen ei selitä poikien lukutaidon heikkenemistä. Hyvä lukutaito on selvin yksittäinen koulumenestystä ennustava tekijä. |
|
MediPsyko 24.8.2007 12:37 Lähde Good-bye, Mr. Chips: Male Teacher Shortages and Boys’ Reading Achievement. Sokal et al. Sex Roles May 2007. University of Alberta. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|