|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rahailluusio saa turistin tuhlaamaan – tai pihistelemään
|
Tyhjeneekö lomakassa ulkomaanmatkalla ennen aikojaan? Vai huomaatko pihisteleväsi vierasta valuuttaa? Selityksen saattaa tarjota money illusion -ilmiö eli rahailluusio. Rahaan painetut numerot voivat vääristää käsitystämme sen todellisesta ostovoimasta. Tutkimukseen osallistuneet yhdysvaltalaiset käyttivät aiottua vähemmän euroja (US$ 1= € 0.80), mutta aiottua enemmän jenejä (US$ 1= ¥ 120). Tutkijat tekivät johtopäätöksen, että ihmiset käyttivät vähemmän vierasta valuuttaa, jos sen nimellisarvo on pienempi kuin kotivaluutan – ja enemmän, jos nimellisarvo on suurempi. Tutkijoiden mukaan rahailluusiolla saattoi olla Euroopan unionissa merkittävä vaikutus kuluttajien hintakäsityksiin euroihin siirtymisen jälkeen.
|
|
MediPsyko 4.6.2007 20:19 Lähde On the Perceived Value of Money: The Reference Dependence of Currency Numerosity Effects. Wertenbroch, Soman, Chattopadhyay. Journal of Consumer Research: June 2007. University of Chicago Press Journals. EurekAlert. Kuva Jéff cc-by-2.0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|