|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Talo tuo miehen tunteet pintaan
|
”Muistan kun kävelin kotiin, eivät jalat meinanneet kantaa minua ja koetin kävellä varovasti. Minulla oli hirvittävän kuuma ja ahdistava olo. Makasin ensin sängyssäni alaalla. Mutta kun oli niin kuuma, menin vintille sivuvintille, jossa kesäisin aina nukutaan.”
Nykykulttuurin tutkija Pirkko Luoma tarkastelee, miten 1950-luvulla rakennettu talo maaseudulla ja sitä ympäröivä tila näyttäytyvät henkilökohtaisessa aineistossa kuuden vuosikymmenen ja neljän sukupolven aikana.
Luoma tutki väitöskirjaansa varten isänsä julkaisemattomia päiväkirja- ja omaelämäkertavihkoja ja tämän säilyttämiä eri ihmisten ottamia albumikuvia. Jo lapsena vammautuneen isän aidosti kokema talo ja tila tekevät särön kertomukseen. Taloa ja elämää kuvataan monien aistien kautta. Asiantuntijakirjallisuudessa rakennusta tarkastellaan usein vain terveen ihmisen näkökulmasta.
Käy ilmi, ettei oma talo ollut kirjoittajalle sellainen unelmien täyttymys, jollaiseksi omakotitalo usein kuvataan. Talon rakentaminen vaati paljon vaivaa ja harkintaa ja kaduttikin, kun ilmaantui työmahdollisuus toisella paikkakunnalla. Tunteet ovat voimakkaasti läsnä tekstissä.
- Yli 2 000-sivuinen isäni päiväkirja ei tue sitä käsitystä, että mies ei osaisi ilmaista itseään ja tunteitaan kirjoittamalla, Luoma kertoo. |
|
MediPsyko 23.8.2007 9:34 Lähde Talo tuo miehen tunteet pintaan. Luoma. Jyväskylän yliopisto. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|