|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mainoksien ylisanat kaksiteräinen miekka
|
Ihmiset muistavat paremmin pettyneensä lupauksiin kuin yllättyneensä positiivesti. Testiryhmille näytettiin vertailuryhmän melko neutraaliksi arvioima mustavalkoinen mykkäelokuva. Toiselle testiryhmälle luettiin ennakkoon positiivisa arvosteluja ja kerrottiin, että elokuvan keskimääräinen pistesaldo katsojilta on viisi tähteä. Toiselle testiryhmälle luettiin negatiivisia arvosteluja ja kerrottiin elokuvan saaneen arvostelijoilta keskimäärin yhden tähden. Ikävään elokuvaan varautuneet ihmiset eivät juurikaan ilahtuneet, vaikka elokuva ei ollutkaan niin ”huono” kuin annettiin ymmärtää, mutta viiden tähden leffaan varautuneet olivat selvästi pettyneitä. Toisessa kokeessa kahdelle ryhmälle annettiin lisätehtäväksi muistaa seitsennumeroinen luku. Se laimensi ihmisten pettymystä. Viesti markkinointiviestinnälle: 1) jos kuluttaja pettyy odotuksissaan, negatiivinen tunne-ero heijastetaan tuotearvioon (ellei ole muuta ajateltavaa), 2) asiakasta täytyy kannustaa huomaamaan positiiviset asiat, esimerkiksi mikäli odotukset ylittyivät. Kuluttajalla on myös oma vastuu tunteistaan: älä odota liikoja vaan suhteuta asia todellisuuteen. Uusi auto ei välttämättä annakaan sinulle sitä, mitä luulet siltä saavasi. |
|
MediPsyko 27.3.2007 19:23 Lähde EurekAlert! University of Georgia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|