|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
Matematiikkaa tanssien?
|
FL Mikko Ketovuoren väitöstutkimus tarkastelee Suomessa toteutetun kanadalaisen LTTA-projektin pedagogiikkaa. LTTA eli Learning Through The Arts tarkoittaa "taiteiden kautta oppimista". Tässä Royal Conservatory of Music Toronton reformipedagogisessa hankkeessa lapset opiskelevat matematiikkaa tanssien, äidinkieltä näytellen ja ympäristöoppia maalaten. Samalla maalarit, tanssijat, muusikot ja käsityöläiset muodostavat opetuspareja yhdessä luokkaa opettavan opettajan kanssa.
Lahdessa toteutettu 30 opettajan, 15 taiteilijan ja noin 500 lapsen projekti onnistui, mutta tutkimus kritisoi LTTA:ta ja erityisesti Pohjois-Amerikassa vallitsevaa suuntausta, jossa Art Partnership -ilmiö ja ns. transfer -tutkimus limittyvät toisiinsa. Taiteilijoiden pedagoginen osaaminen varmistettiin tutkimuksessa opettajankoulutuslaitoksen kouluttajien johdolla. Tutkimuksessa ei kuitenkaan väitetä taiteiden esim. parantaneen oppilaiden matematiikan tuloksia. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin väittää, että moniammatillinen yhteistyö monipuolistaa koulun opetusta.
Kantin filosofiaan viitaten tutkimus puolustaa käsitystä taiteesta rationaalisena ja propositionaalisena kokonaisuutena: taide ei ole yksin kommunikaation väline, vaan yksi todellisuuden kohtaamisen lajeista, tiedon ja etiikan rinnalla. |
|
MediPsyko 5.10.2007 9:55 Lähde Two Cultures of Arts Education Finland and Canada? (Taidekasvatuksen kaksi kulttuuria, Suomi ja Kanada?) Väitös: FL Mikko Ketovuori. Turun yliopisto. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|