|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venäläistutkimus: kasvovoide kertoo naisen persoonallisuudesta
|
Venäjän tiedeakatemian psykologian instituutissa on tutkittu, miten naisen käyttämän kasvovoiteen markkinoidut ominaisuudet korreloivat naisen persoonallisuuden kanssa.
Voiteet jaettiin kuudeksi ryhmäksi ominaisuuksiensa perusteella: suojaava, puhdistava, hoitava, ravitseva, rentouttava ja ikääntymistä torjuva. '
Naisten (28 henkilöä, ikä 22-65) persoonallisuutta tutkittiin psykologisilla testeillä, joilla arvioitiin konfliktinratkaisua, pelonhallintaa ja itsearviointia. Tulokset:
”Puhdistavaa” kasvovoidetta suosivat naiset, jotka herkästi ”ulkoistivat” henkilökohtaiset ongelmansa.
”Rentouttava” oli kasvovoiteen tärkeä ominaisuus niille naisille, jotka erityisesti nauttivat rentoutumisesta uuvuttavan kokemuksen jälkeen.
”Hoitava” kasvovoide oli testiryhmän vanhimpien naisten mieleen.
”Ravitseva” kasvovoide oli niiden naisten suosikki, jotka olivat rationaalisia ja ratkaisivat menestyksekkäästi ongelmia stressitilanteissa.
Tutkijat myöntävät, että tulosten tulkitsemisessa on ”joitakin rajoituksia”. Suhtautuminen omaan ihoon kertoo heidän mukaansa kuitenkin jotain siitä, miten ihminen määrittelee itsensä ja millainen on ihmisen suhde muihin.
|
|
MediPsyko 16.8.2007 16:53 Lähde Informnauka. AlphaGalileo. Cosmetic Creams From A Psychologist’s Point Of View. Kuva sunshinecity cc-by-2.0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|