|
|
|
|
|
|
MediPsyko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kulttuurimme ruokkii kyvyttömyyttä ymmärtää muita
Amerikkalaisilta vei kaksin verroin enemmän aikaa kuin kiinalaisilta hoksata, mitä toinen näkee.
|
Tutkimuksen mukaan länsimainen kulttuuriympäristö aiheuttaa jäsenilleen kyvyttömyyttä ymmärtää toisen näkökulmaa. Paritehtävänä oli siirtää toisen ohjeiden mukaan esineitä ruudukossa. Joitakin esineitä oli ruudukossa kaksi samanlaista kappaletta, mutta ohjeiden antaja näki niistä vain toisen. Kiinalaiset huomasivat heti, minkä esineen ohjeiden antaja näki ja siirsivät oikeaa esinettä. Amerikkalaisilta vei kaksin verroin aikaa päätellä, kumpaa esinettä täytyisi siirtää. Tehtävä oli yksinkertainen, mutta valtaosa (65 %) jätti huomioimatta ohjeiden antajan näkökulman vähintään kerran.
Länsimainen kulttuuri kannustaa yksilöllisyyteen, ja minäkuva määritellään omien pyrkimysten ja saavutusten kautta. Kiinalainen kulttuuri puolestaan tähdentää yhteisön merkitystä, minäkuva määritellään suhteiden ja sosiaalisten velvollisuuksien kautta.
Koska sanoilla ja teoilla voi olla monia merkityksiä, tulkitsemme toista helposti väärin, ellemme pysty kuvittelemaan tilannetta toisen näkökulmasta. Kaikilla lapsilla on kyky nähdä asiat toisten kannalta, mutta kulttuuri voi tukahduttaa taidon ylläpitämisen. |
|
MediPsyko 13.7.2007 10:42 Lähde The Effect of Culture on Perspective Taking. Wu et al. Psychological Science July 2007. EurekAlert. University of Chicago. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|