|
|
|
|
|
|
TeknoFys
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaamisen johtaminen hakoteillä suomalaisyrityksissä
Osaamisen johtamisen ihanteet kaukana yritysten arjesta
|
Osaamisen jatkuvaa kehittämistä pidetään yleisesti yritysten menestymisen elinehtona. Viime vuosina on voimakkaasti korostettu muodikasta käsitettä osaamisen johtaminen. Sillä pyritään antamaan apuvälineitä osaamisen käytännön johtamiseen ja esimiestyöhön.
Suomalaistutkimus selvitti, miten eräiden suurten organisaatioiden arkitodellisuus vastasi osaamisen johtamisen ihanteita. Tutkimuksen kohteina oli kaksi suurta palveluyritystä, yksi suuri teollisuusyritys ja kaksi suurta julkishallinnon organisaatiota Etelä-Suomesta (työntekijöitä yhteensä 12 000).
Tutkimuksen mukaan todellisuus on vielä melko etäällä teoriasta. Vaikka jatkuvan kehittämisen ja henkilöstökoulutuksen merkitys tunnistettiinkin, ei esimerkiksi liikkeenjohdollisen kirjallisuuden luomaa oppivan organisaation ihannetta ollut pystytty soveltamaan arkipäivän toiminnassa. Myös osaamisen johtamisen teoria- ja käsitemaailmaa pidettiin vaikeana ja niiden soveltaminen käytäntöön koettiin hankalaksi. Toisaalta uskotaan, että toimialalla on suuri merkitys siihen, miten osaamisen johtamisen opit on omaksuttu osaksi organisaation toimintaa.
Tutkimuksessa edustetut toimialat ovat perinteisesti kilpailleet tuote- ja teknologialähtöisesti, kun taas korkean teknologian toimialoilla osaamisen merkitys organisaatioiden menestykselle on ilmeinen ja uudet opitkin on usein sisäistetty paremmin. Tutkimus "Osaamisen johtaminen ja HRD – tarua vai totta" tehtiin Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä.
Suomalaisjohtajat kuitenkin välittävät enemmän kuin vuosikymmen sitten, selvisi Suomen Akatemian Liike2-tutkimusohjelmassa.
|
|
TeknoFys 20.9.2007 12:28 Lähde Porin yliopistokeskus: Osaamisen johtaminen ja HRD. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|