|
|
|
|
|
|
TeknoFys
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lentokoneiden pienet väsymissäröt suuri riski
|
Vähäinenkin särö lentokoneen rungossa voi aiheuttaa merkittävän riskin, mikäli sitä ei havaita ajoissa. Säännöllisin väliajoin tehtävä perusteellinen tarkastus kestää kauan ja vaatii koneen osittaista purkamista. Uusi anturijärjestelmä auttaa jatkuvasti tarkkailemaan, onko koneeseen ilmestynyt väsymissäröjä. Pietsokeraamisista antureista rakennetaan koneen kattava verkko. Kun niihin johdetaan jännite, ne alkavat värähdellä. Vaurioitunut koneen osa reagoi värähtelyyn eri tavalla kuin ehjä. Ilmiö on samantapainen kuin ehjän ja säröytyneen lasin erottaminen naputtamalla. |
|
TeknoFys 4.5.2007 13:17 Lähde Fraunhofer-Gesellschaft. AlphaGalileo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|