|
|
|
|
|
|
TeknoFys
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Biodiesel ei hidasta ilmastonmuutosta, päinvastoin
|
Rapsista valmistetun biodieselin käyttö ei estä ilmaston lämpenemistä, vaan voi jopa aiheuttaa enemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin tavallinen, raakaöljystä jalostettu diesel. Näin raportoivat SRI Consultingin analyytikot vertailtuaan erityyppisten dieselien elinkaarta (tuotannosta polttamiseen). 85 % perinteiseen dieseliin liittyvistä kasvihuonekaasupäästöistä muodostuu tutkijoiden mukaan polttovaiheessa. Kaksi kolmasosaa ”rapsidieselin” aiheuttamista kasvihuonekaasuista muodostuu tuotantovaiheessa: viljelyala päästää ilmakehään N20-kaasua, joka tutkijoiden laskelmissa on kasvihuonekaasuna 200-300 kertaa ”pahempi” kuin hiilidioksidi. Jos vastaavalla alalla kasvatettaisiin rapsin sijasta puita ja samaan aikaan käytettäisiin tavallista dieseliä, kasvihuonekaasuja pääsisi (CO2-ekvivalenttiarvoksi muutettuna) ilmakehään vain kolmasosa rapsidieselin kasvatukseen ja käyttöön verrattuna. |
|
TeknoFys 23.4.2007 18:44 Lähde EurekAlert! Society of Chemical Industry |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|