|
|
|
|
|
|
TeknoFys
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turvatyynystä voi olla haittaa alle 149- ja yli 190-senttisille etupenkkiläisille
|
Auton etupenkillä istuvan henkilön pituus vaikuttaa turvatyynyn kykyyn suojata häntä vakavilta vammoilta törmäyksessä. Parhaan turvan saavat henkilöt, joiden pituus on 160-180 cm. Alle 149-senttisille ja yli 190-senttisille turvatyyny voi sitä vastoin olla haitallinen. Pituuden vaikutus oli selvempi matkustajilla kuin kuljettajilla. Paino ei liittynyt vammautumiseen. Tutkimuksessa perehdyttiin 11 vuoden aikana kerättyihin tietoihin 65 000 potilaasta, jotka olivat istuneet auton etupenkillä törmäyskolarissa. |
|
TeknoFys 16.5.2007 11:9 Lähde Newgard, McConnell. Stature, Body Weight, and Serious Injury from Air Bags among Adult Drivers and Passengers Involved in Motor Vehicle Crashes. Acad Emerg Med Volume 14, 5 Supplement 1 108, 2007 Society for Academic Emergency Medicine. EurekAlert! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|