|
|
|
|
|
|
TeknoFys
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rembrandt-väärennösten uusi paljastuskeino
Infrapunavalossa nähdään paperinvalmistajan vesileima, jonka avulla taideteos voidaan ajoittaa teosta vahingoittamatta.
|
Useimmat musteet ovat läpikuultavia infrapunavalossa. Kun teoksen taakse laitetaan noin yhden senttimetrin etäisyydelle kuuma (35-40 oC) levy, infrapunakameralla nähdään, kuinka paljon lämpöä kuva päästää lävitseen. Näkyviin tulevat myös erot paperin tiheydessä ja näin ollen vesileima.
Paperinvalmistajilla oli käytössään useita vesileimoja. Jokaiseen paperinvalmistuksessa käytettyyn kehikkoon saattoi olla punottuna erilainen vesileima. Tiedetään melko hyvin, mitkä leimat olivat käytössä missäkin valmistuspaikassa eri aikakausilla. Ajoittamista tarkentavat pienet muutokset, joita vesileimoihin tuli kehikkojen kuluessa käytössä.
Lämpö ei vahingoita teosta. Kuvauksen aikana taideteos absorboi lämpöä vähemmän kuin jos sitä kosketettaisiin nopeasti sormella. Vesileimoja on entuudestaan tunnistettu katsomalla teosta valoa vasten, jäljentämällä vesileiman kuvio ja röntgenkuvaamalla teosta. Muste, kirjoitus ja maali teoksen kummallakin puolella vaikeuttavat vesileiman erottamista silmin. Jäljentämisestä aiheutuva paine vaurioittaa teosta. Röntgenkuvaus on epäkäytännöllinen vaihtoehto useimmissa museoissa, ja taideteoksen siirtäminen laboratorioon olisi riskialtista.
Rembrandt-asiantuntijoilla on erityisen paljon työsarkaa, sillä monet taitelijan nimiin laitetut maalaukset, etsaukset ja piirrokset ovat tosiasiassa lähtöisin hänen oppilaidensa käsistä. Vesileimojen perusteella voidaan tunnistaa etenkin väärennökset, joita jäljittelijät ovat tehneet vuosikymmeniä Rembrandtin kuoleman jälkeen.
|
|
TeknoFys 31.7.2007 11:49 Lähde Fraunhofer-gesellschaft: Original or fake? Research News 07. Kuva HAUM, Braunschweig Museumsfoto Claus Cordes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|