|
|
|
|
|
|
Fauna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ihmisen logiikkaa: ole kaunis, niin säästyt sukupuutolta
Tunteet pelissä: ihminen jakaa elinpaikkoja lajeille.
|
Ihmiset pitävät eniten niistä pingviinilajeista, joissa on lämpimiä värisävyjä, punaista, oranssia ja kirkkaankeltaista. Muillakin pingviinilajeilla (joita on kaikkiaan 17) pyyhkii kuitenkin hyvin verrattuna hyönteisiin, joilla ei ole perinteisiä ”ihmistä miellyttäviä ominaisuuksia”. Sopivien värien lisäksi sellaisia ovat poikasmaiset piirteet (neotenia), esim. suuret pupunsilmät. Lajin ”miellyttävyysominaisuudet” luultavasti vaikuttavat siihen, miten halukkaasti ihmiset suhtautuvat suojeluun. Esimerkiksi Olympicin kansallispuistoon (USA) istutettu lumivuohi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta yleisön suursuosikkia ei voida poistaa. Vähemmän miellyttävät mutta suojeluntarpeessa olevat lajit saattavat tarvita härskisti tunteisiin vetoavan PR-kampanjan, ennen kuin valtaväestö tukee niiden asiaa.
|
|
Fauna 21.3.2007 22:49 Lähde EurekAlert! University of Washington Kuva Emily Stone / National Science Foundation |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|