|
|
|
|
|
|
Fauna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poikasten ”uhkarohkeus” verottaa Suomen uhanalaisinta kalapopulaatiota
Kokematon laitosnieriä voi oppimisen myötä saada vahvistusta luontaiselle petokalan pelolleen.
|
Saimaan nieriäkanta (Salvelinus alpinus) on Suomen uhanalaisin kalapopulaatio. Kantaa on ylläpidetty useiden vuosien ajan miltei täysin kalanviljelyllä. Petokalat ovat suuri syy istutettujen kalanpoikasten kuolleisuuteen, sillä poikaset eivät osaa välttää luonnossa esiintyviä petokaloja. Syytä heikentyneeseen pedonvälttämiseen ei tiedetä: se voi olla geneettinen tai johtua kasvatusympäristöstä.
Suomalaistutkija selvitti, että geneettisellä taustalla on suuri merkitys nieriän poikasten pedonvälttämiskäyttäytymisessä. Geneettiset tekijät selittävät suuria yksilöiden välisiä eroja. Geneettisten tekijöiden suuri merkitys näkyi myös erilaisissa reaktioissa eri petokalojen hajuun. Kuhan hajuun nieriän poikaset reagoivat liikkumalla vähemmän ja jähmettymällä pohjaan. Sen sijaan mateen hajun havaitessaan poikaset välttivät hajua ja pyrkivät pois hajun vaikutusalueelta. Se on loogista, sillä kuha on aktiivisesti liikkuva pelaginen peto, kun taas made on pohjalla ja paikoillaan viihtyvä petokala.
Kalojen kasvunopeudella ei ollut vaikutusta käyttäytymiseen.
Nieriän poikasten synnynnäistä pedonvälttämiskäyttäytymistä voidaan voimistaa mm. sosiaalisen oppimisen avulla. Nieriäparvessa petojen suhteen kokemattomat laitoskalat oppivat kokeneilta lajitovereiltaan petojen hajun tunnistamisen ja välttämisen. Pedonvälttämisen oppiminen saattaa olla kaikkein tehokkainta nieriän poikasten ruskuaispussivaiheessa ja sen jälkeisessä poikasvaiheessa. |
|
Fauna 23.8.2007 14:2 Lähde Behavioural and physiological responses to predators of captive-bred Arctic charr: significance of genetics, learning and ontogeny. Laakkonen, Mika. University of Helsinki, Faculty of Biosciences, Department of Biological and Environmental Sciences. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|