|
|
|
|
|
|
Fauna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Käyttäytyminen voi siirtyä eläinlajilta toiselle – vakoilemalla
Tiaisten "tieto" pesimäpöntöistä vakuuttaa siepot.
|
Sepel- ja kirjosiepot tunnetusti tarkastavat lajitovereidensa ja tiaisten asuttamat pöntöt valitessaan pesimispaikkaansa, mutta kuinka sokeasti ne ovat valmiita luottamaan kilpailijansa valintoihin? Kahdella tutkimusalueella (välimatka 950 km) tiaisten valitsemien pönttöjen suuaukolle maalattiin geometrinen kuvio keväällä ennen sieppojen saapumista.
- Siepot saivat sitten valita mielensä mukaan eri symboleilla merkittyjä pönttöjä, kertoo tutkija Janne-Tuomas Seppänen. Aikaisin munineet naaraat eivät välittäneet symboleista, mutta mitä pidemmälle pesimiskausi eteni, sitä voimakkaammin siepot suosivat tiaisten näennäisesti suosimaa symbolia.
Myöhemmin pesivät naaraat luottivat tiaisilla olevaan ”tietoon” enemmän kuin aikaisemmin saapuvat. Todennäköisesti siksi, että niillä oli vähemmän aikaa hankkia informaatiota itse, ja koska ne olivat tyypillisesti nuoria ja kokemattomia.
Sosiaalinen oppiminen tarkoittaa oppimista, joka tapahtuu tarkkailemalla toista yksilöä. Lajienvälistä sosiaalista oppimista ei ole aiemmin osoitettu vapaana elävillä eläimillä, mutta se voi olla yleinen ilmiö, sillä useiden lajien tiedetään tarkkailevan muiden lajien läsnäoloa ravinnonhankinnassaan ja elinympäristöjä valitessaan. Eläimet eivät ole ohjelmoituja käyttäytymään tietyllä tavalla, vaan ne tekevät valintoja informaation perusteella.
- Muilta lajeilta hankittu informaatio ja kopioidut käyttäytymispiirteet voisivat oleellisesti vaikuttaa populaatioiden esiintymiseen, selviytymiseen ja levittäytymiseen, huomauttaa Jukka T. Forsman. |
|
Fauna 18.7.2007 9:31 Lähde Interspecific Social Learning: Novel Preference Can Be Acquired from a Competing Species. Seppäinen et al. Current Biology 17, 1–5, July 17, 2007. Cell Press. EurekAlert. Jyväskylän yliopisto. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|