Suomen Akatemia

 
 
Saturnusta kiertää särkynyt kuu
   
 
Palkittu koiratutkija kertoo työstään – katso mielenkiintoinen video!
   
 
Koiran ja ihmisen samankaltaiset taudit – akatemiapalkinto tieteellisestä rohkeudesta
   
 
Kemian Nobel on hiukan myös suomalaisten ansiota
   
 
Ihastut kaupassa uuteen, jos se muistuttaa vanhaa
Kuluttajien reaktiot uusia tuotteita kohtaan.
 

Kuluttajien reaktiot uusia tuotteita kohtaan ovat kaupan sektorille kullanarvoista tietoa – etenkin, jos reaktiot voisi ennakoida. Tunnistatko itsesi näistä tutkimustuloksista:
 

- Kuluttajat mieltyvät tuotteisiin, jotka muistuttavat heitä niistä tuotteista, joita heillä jo on.   
- Negatiiviset tunteet vaikuttavat positiivisia tunteita enemmän kuluttajien mieltymyksiin.  
- Designin avulla voidaan herättää sekä positiivisia että negatiivisia tunteita.  
- Kuluttajat arvioivat tuotteita tuotekokonaisuuksina eivät yksittäisinä tuotteina. 

- Kuluttajan reaktiot uutta tuotetta kohtaan voidaan yleisesti jakaa kognitiivisiin ja affektiivisiin, kertoo aivan uutta tutkimusta johtava Maria Sääksjärvi Tiedeuutiset.fi-sivustolle. - Kognitiiviset reaktiot ovat harkittuja reaktioita, jotka pohjautuvat tuotteen konkreettisiin etuihin ja käytön helppouteen. Affektiiviset reaktiot ovat tunnepohjaisia ja tapahtuvat usein automaattisesti kuluttajan huomaamatta.
   Affektiivinen reaktio voi syntyä esimerkiksi tuotteen designista: tuote voi saada kuluttajan yllättymään tai ilahtumaan, jos designissa on käytetty pehmeitä linjoja ja "hymyileviä" muotoja. Affektiiviset reaktiot voivat olla positiivisia tai negatiivisia, ja ne voivat koostua jopa yli kahdestakymmenestä eri tunteesta.
   Hankenin sekä Delft University of Technologyn (yksi Euroopan johtavista designyliopistoista) tutkijat haluavat selvittää tarkemmin tunteiden ja designin vaikutusta kuluttajien reaktioihin. Erityiskohteena ovat teknologiapohjaiset kannettavat tuotteet, kuten kännykät, MP3-soittimet, kämmenmikrot ja designkellot.
   Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimusta Konsumenters reaktioner till nya produkter johtaa Maria Sääksjärvi. Hän on aiemmin väitöskirjassaan tutkinut kuluttajien reaktioita hybridi-innovaatiohin eli kamerapuhelimen kaltaisiin tuotteisiin, joissa yhdistyy kaksi ennen erikseen ollutta tuotetta.
Suomen Akatemia    11.10.2007 9:51 Lähde Maria Sääksjärvi Kuva markhillary cc-by-2.0
   
 
Suomalaisten humalahakuisuus myytti?
   
 
Huono-osaisuuden periytyminen ja Digitalisoinnin aiheuttamat haasteet kuluttajansuojalle
   
 
Epävarmuus lisää luottamuksen tarvetta työelämässä
   
 
Valta pesiytyy Suomessa sukuihin – tarua vai totta?
   
 
Lukivaikeuteen liittyy luultua vakavampi havaintohäiriö?
   
 
Ken on kukoista sinisin – ratkaisu todelliseen teerenpeliin
   
 
”Victoria Beckham, ettäkö ihan yhteiskunnallista hyötyä?!”
   
 
Koomasta heräämistä ennustetaan MMN-aivoaallon avulla
   
 
Vanhemmat! Kiinnostus ja luottamus ennustaa lapsen oppimista.
   
 
Mene metsään, jos stressi iskee
   
 
Kasvillisuusvyöhykkeiden siirtyminen nakertaa suomalaisia suojelualueita
   
 
Pitääkö da Vincin puunjuuriennuste paikkansa?
   
 
Suomalaisjohtajat välittävät enemmän kuin vuosikymmen sitten
   
   
 

hae uutisista