|
|
|
|
|
|
Suomen Akatemia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lukivaikeuteen liittyy luultua vakavampi havaintohäiriö?
|
Lukihäiriö on varsin yleinen ongelma: 5-15 prosenttia väestöstä kärsii eriasteisista lukemisen vaikeuksista. Samalla se on valtava haitta nyky-yhteiskunnassa toimivalle yksilölle.
Luki- eli lukemis- ja kirjoittamishäiriöisillä on normaalia puhetta kuunnellessaan jatkuvasti vaikeuksia kaikenlaisten äänteiden tunnistamisessa. Tämä viittaa vakavampaan ja laaja-alaisempaan kielelliseen häiriöön lukivaikeudessa kuin aiemmin on oletettu.
Joidenkin ärsykemuutosten kuten konsonanttien tai äänenkorkeuden käsittely pettää hyvin varhaisessa vaiheessa tiedonkäsittelyä. Joitain äänen muutoksia puolestaan käsitellään tässä vaiheessa normaalisti aivoissa ja ne havaitaan erottelutestissä hyvin. Jos ne esiintyvät luonnollisessa ympäristössä kuten sanoissa, niiden sijaintia ei kyetä tunnistamaan.
Tietyntyyppiset äänteiden, kuten lyhyiden konsonanttien, esimerkiksi b-g tai t-p tai äänenkorkeuden erot ovat lukihäiriöisille vaikeita havaita. Tällaisten äänten erottelu on häiriintynyt heillä jo hyvin varhaisessa tiedonkäsittely-vaiheessa, jo muutaman sadan millisekunnin eli sekunnin viidesosan kuluttua äänen kuulemisesta. Joitain muita äänteiden eroja, esimerkiksi vokaalien suuria kestoeroja, lukihäiriöiset havaitsevat varsin normaalilla tavalla.
Koska puheen ja kirjoitetun tekstin havaitsemisessa on kyse kokonaisuuksien kuten sanojen ja virkkeiden hahmottamisesta, yksikkö selvitti, miten lukihäiriöiset havaitsevat sanojen sisällä olevia äänteitä. Lyhyiden ja pitkien vokaalien erottaminen tuotti yllättäen vaikeuksia, kun äänteet olivat sanan sisällä, vaikka se onnistuu helposti yksinkertaisessa testissä. He eivät kyenneet tunnistamaan, missä kohdassa sanaa pitkä vokaali esiintyi.
Tiedot ovat Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä, joka on osa Suomen Akatemian Helsingin aivotutkimuskeskus HBRC-huippuyksikköä. |
|
Suomen Akatemia 19.9.2007 12:37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|