|
|
|
|
|
|
Suomen Akatemia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suomalaisjohtajat välittävät enemmän kuin vuosikymmen sitten
Välittävä johtaminen huomioi eri sidosryhmien vaatimukset.
|
Jos yrityksessä noudatetaan välittävän johtamisen periaatteita, yritys ottaa näkyvästi huomioon sidosryhmiensä vaatimukset, toiveet ja odotukset. Suomalaisjohtajat ovat viimeisen vuosikymmenen aikana omaksuneet selvästi positiivisemman asenteen sidosryhmäkysymyksiin. Yksi merkki vastuullisesta johtamisesta on, että yritys raportoi liiketoimintansa eri ulottuvuuksista ja pohtii, mitä sidosryhnmiä ja asioita vastuullisuus tarkoittaa. Erityisesti vastuullisuus työntekijöitä kohtaan, tuoteturvallisuus- ja laatukysymykset sekä ympäristövastuullisuus näyttävät vaikuttavan myös yrityksen taloudelliseen menestykseen. Asenteet eivät kuitenkaan ole yhtä positiivisia uudempia sidosryhmiä, kuten mediaa ja kansalaisjärjestöjä kohtaan. Lisäksi asenteet muuttuvat kielteisimmiksi sidosryhmäkysymyksiä kohtaan, kun yrityksen taloudellinen menestys asetetaan vastakkain sidosryhmien etujen kanssa. |
|
Suomen Akatemia 12.6.2007 21:48 Lähde Suomalaisten johtajien sidosryhmäasenteet/ KTT Johanna Kujala, Tampereen yliopisto / Suomen Akatemian Liike2-tutkimusohjelma |
|
|
|
|
|